söndag 5 september 2010

Gräs

Tur att det finns så många bra gräs som är snygga både nu och hela vintern!

Det här är glansmiskantus `Ferner Osten´. Axen står hela vintern, behåller dock inte den röda färgen utan ljusnar och blir mer silvriga. Jag har även `Malepartus´ (har också röda ax som blir högre och kraftigare, men den har inte slagit ut än) och `Gracillimus´ (blommar sällan).
Maken har gjort bänken och lagt kullerstensgången.


Två sorters blåtåtelgräs `Windspiel` och `Transparent´. Klarar tyvärr inte höststormarna, då lägger sig axen, men jag tar in dem och sätter i vas. Transparent har jag i framkanten av rabatten eftersom axen är så skira att man kan se rakt igenom dem.

 Zebragräs `Strictus´, blommar sällan, men bladen är snygga så det räcker.

Japanskt blodgräs `Rubra´, trivs inte jättebra i lundaleran, men det blir större och större för varje år. Har inte blommat hos mig.

Hela helgen har varit varm och solig, solstolen har använts mycket! Men jag har också planterat hundra klotlökar (pust) och tre allium `Globemaster´ (snålt!). Maken har radikalt beskuret den ena av de uppstammade schersminerna, så nu hoppas jag att den brokbladiga rabatten blir frodigare.

3 kommentarer:

  1. Gräs är såå snyggt.... Alltid.... passar överallt... till allt... och överallt..... Vilka fina sorter du har! Hos mig täcks allt av snö på vintern :-)

    Ohh, har du redan börjat plantera lökar..... 100 st... maffigt.... Men tre Globemaster är inte illa, det är ju inte direkt gratis.... har ingen..... Väntar på att min stooora order från Botanicus ska komma snart... så man får börja spätta ner 'vårens lycka'.......

    Helgen har varit solig och skön här också... och till veckan blir det varmt har dom lovat på tv...... :-)

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  2. Gräs är ena riktiga rabattkompisar:-)

    Ha en go vecka! Kram H.

    SvaraRadera
  3. Är en stor fan av olika sorters gräs och snyggt är det. Många fina sorter du har, man skulle kunna ha hur många som helst....

    Mycket snyggt.
    Kram Anna

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina