söndag 24 oktober 2010

Tåtlar och rör

Eller, om man är lagd åt det mer vetenskapliga hållet; Molinia caerulea (blåtåtel) respektive Calamagrostis x acutiflora (tuvrör) och Calamagrostis brachytricha (diamantrör).

 Jag har två sorters blåtåtlar
`Transparent´ och `Windspiel´. De får skira, höga ax (150 - 200 cm) som slår ut i slutet av sommaren. `Transparent´ har lite skirare ax. Bladverket är mörkgrönt och överhängande, och det gulnar nu i oktober. När axen slår ut är de gröna men blir sedan gulbruna. De är tyvärr inte lika stadiga som miskantusens ax utan lägger sig när höststormarna kommer i november eller december. Men då brukar jag ta in och ha dem i vas.
                                               
`Windspiel´ frösår sig en masse, så den dyker upp lite här och var i trädgården, tack för det! 

Transparent                                                              Transparent

Av tuvröret har jag bara en sort; `Overdam´. Den har vitstrimmiga blad och axen kommer betydligt tidigare än på tåtlarna och miskantusarna; redan i juni slår de vackra rödaktiga axen ut, de matchar den röda perukbusken bra. Så här års är axen mer halmgula.

Diamantrör, Calamagrostis brachytricha, är en ny bekantskap för mig, men en trevlig sådan!!! Fantastiskt fina skira rosagröna ax som slår ut i slutet av augusti och är superfina nu i slutet av oktober. Jag vet inte hur den blir längre fram i vinter, jag får återkomma till det.
   
 Idag är det regnigt här men inte speciellt kallt, ca 8 grader, alltså en ganska typisk skånsk höstdag. Snyggast i trädgården är nog ullungrönnen, det ser nästan ut som om det brinner utanför köksfönstret!

15 kommentarer:

  1. Efter att ha tittat på massa bilder med trädgådar av Piet Oudolf och nu dina gräsbilder så inser jag att jag måste ha in lite fler gräs i min trädgård. De backar upp alla andra växter på ett otroligt trevligt vis plus att dom är fina på vintern.

    Diamantröret är ju helt outstanding!

    Grön av avund blev jag när du skrev att du varit i Piet Oudolfs trädgård i Holland. Det verkar hur häftig som helst. Enligt vår danske storbloggare, Claus Dalby, är dom holländska trädgårnarna snäppet vassare än de engelska.

    Ha det gott! Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Gräs är ljuvligt att ha i trädgården :=)
    Du har många fina sorter.
    Trevlig söndagskväll!

    SvaraRadera
  3. Jag inser att jag måste ha mer gräs. Mer bollar, mer vintergrönt och mer gräs. Det är resultatet av att gästa din fantastiska trädgård här i blogglandia titt som tätt:)

    Ha köpt två liguster, två små och en lite större buxbom och planterat. Jag återkommer när jag behöver råd om klippning och formning;) Antar att det inte är aktuellt förrän till våren? Under tiden hinner jag kanske skaffa en sådan där ursnygg buxbomssax också;)

    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  4. Dina gräs är verkligen vackra...vill ha jag också...gräs...mer rabatt...mer..mer..

    SvaraRadera
  5. Hej och tack för besöket på min blogg!! Jag är väldigt förtjust i olika grässorter och har flera av dom du visar idag - man blir glad när dom tar fart på våren, njuter av dom hela sommaren och imponeras av deras sätt att vissna ner men behålla sin dekorativa skrud. Helena

    SvaraRadera
  6. Jag valde Molinia ´Transparent´men skulle kanske ha valt 'Windspiel´, som sjävsår sig. Jag gillar ju när man utan större besvär eller kostnad kan få många plantor. För det vill jag ha. MÅNGA!

    Ha en bra vecka!
    Eva

    SvaraRadera
  7. Otroligt vad många olika gräs du har!! Jättefina - vill också ha! Vackert på vintern - sånt behöver vår trädgård!

    Kram,
    Stina

    SvaraRadera
  8. Vackra gräs och vackra bilder:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Förtår att du gillar gräs du visar ju så många och fina.
    Ja de har varit en riktigk höstdag här också. Ganska mysigt.
    Får nog försöka skaffa mig en ullungrönn jag med.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  10. Oj vad mycket nya ord där jag bara har sag gräs....
    De svenska namnen verkar åtminstone någorlunda lätta att komma ihåg.
    Hursomhelst så är gräs en av mina höstfavoriter, speciellt efter frost.
    Vackra bilder Katarina!
    Ush vad kallt med bara 8 grader. Det är våran morgontemp just nu. Då har du säkert både vantar och halsdukar framme nu.

    Kram

    SvaraRadera
  11. Vilket gräsligt inlägg Katarina hihi.... ;-) Vackert, vackert med gräs.... Tack så mycket för all information du delar med dig av. Suger åt mig av allt.... Förhoppningsvis blir det gräs planterat hos mig nästa år. För gräs är bland de vackraste jag vet.

    Ha en bra vecka! Låter fint med plusgrader.... ;-)
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  12. Diamantgräset bara måste jag köpa - så vackert det var!! Tack för tipset.
    Ha en fin vecka. Kram

    SvaraRadera
  13. Hej KAtarina,
    Tack för att du delar med dig av all din kunskap. Alla är jätte fina, jag önskar att jag inte slängt alla mina lappar på vad det är jag har i trädgården vilket jag gjorde i början. Tyvärr

    Kram Anna

    SvaraRadera
  14. Hej! Trevlig sida du har, med kul innehåll!

    Är själv lite svag för klot och tycker man kan ha dem i massor;-)

    Diamantgräset har jag också stiftat bekantskap med och är riktigt nöjd med att den står i min trädgård!
    //Annica

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina