lördag 21 maj 2011

Det var en gång

Nää, det är en gång, för den nya kullerstensgången är klar sedan några veckor och jag planterar för fullt. Tillsammans med sittytan, som ska få beläggning av sjösten, ersätter de den gamla (o)gräsmattan.

På sittytan är det än så länge bara stenmjöl och det är lite opraktiskt för det skvätter upp på krukorna och det blir så fult.
I förgrunden syns en av mina nya favoriter; vitblommande och vitbrokig kaukasisk förgätmigej `Mr Morse´.

Så här gör maken våra kullerstensgångar: gräv ut ca 20 cm och lägg i markväv för att stoppa rotogräs. Fyll på med ca 10 cm stenmjöl (0-5 mm). Välj ut snygga stenar som har en ganska slät yta. Gör kanterna först och väg in dem med vattenpass. Stenarna ska helst sticka ner en bit för att ligga stadigt. Fyll på med stenmjöl och sopa ner det i mellanrummen.

Det kändes som en stenöken när all sten var lagd och det det var tomt i rabatterna närmast gången, var det kanske dumt att ta bort gräset?! Men nu när jag har fått ditt lite växter känns det genast mycket bättre och jag ångrar det inte! Här har jag satt buxbom och hasselört i snibben.


Jag har börjat klippa buxbom och liguster, det är tidigare än vad man brukar rekommendera, och jag skrev här i bloggen i somras att det hade varit bättre att vänta med att klippa buxbom till en bra bit in i juni, men det är så kul att klippa så jag kan inte låta bli!

Det är ett gäng som ska komma och titta på trädgården nästa lördag, den 28 maj, så jag tänkte jag kunde passa på och ha öppen trädgård om det skulle vara någon bloggläsare som har lust att komma. Skriv din mailadress i kommentaren så skickar jag adressen, välkommen!

Fortsatt trevlig helg! 

36 kommentarer:

  1. Ha så härlig det ska jag också Susanne och hennea följe kommer även hit på lördag, ska bvli roligt att träffa dom alla. Det ser super fint ut i dina nya rabatter och allt med stenen..

    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Åh nej varför är alla vägar till skåne så långa ;-)
    Jättefina bilder du visar idag!Tulpanerna kikar fram för att få vara med på bild!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  3. Mycket finare än gräsmatta, toppen att ha en man som fixar så bra:)
    Om jag hade närmare väg skulle jag absolut komma och titta på din vackra trädgård.
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  4. Hej Katarina!
    Supersnyggt med kullerstensgångar!
    Kommer att bli en härlig upplevelse för besökarna nästa lördag för din trädgård är magisk.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Det er nogle fine stenstier du har. Vi skal selv snart i gang med at lave flere stier rundt omkring vores væksthus. Det er sjovt at arbejde med.

    SvaraRadera
  6. Säger som Helena: varför är alla vägar till Skåne så långa!
    Skulle vara så kul att se din fina trädgård!!
    Slukar i mig alla bilder du visar,. Gångarna är kanon. Visade för sambon och han håller med:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Hej Katarina

    Tillykke med dine stenbelagte gange, det ser smukt ud.
    Jeg har jo selv skiftet græsplænen ud med sådanne gange og har aldrig fortrudt det. Jeg synes, at sten og planter klæder hinanden og det er en god idé med stenmel imellem stenene.
    Det kunne være spændende at besøge din have engang, men kan ikke blive i denne omgang. Vi har haft en del mennesker på besøg i dag til vores åbne have arrangement og fået masser af hyggelig havesnak i det fine sommervejr.
    Kh Jørn

    SvaraRadera
  8. Hej, åh så trevligt, jag vill jättegärna komma och titta på din härliga trädgård om jag får lov! Skriv gärna vilken tid som passar att man tittar förbi!
    tildeh@yahoo.com

    SvaraRadera
  9. Åhhh, sitter bara och njuter av alla vackra bilder från din trädgård med de nya kullerstensgångarna !! Du har sån vacker trädgård ... med alla klippta klot och svävande tulpaner ! Synd att det är såå långt till Skåne !
    Ha det gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  10. Så underbart fint det kommer att bli när det vuxit till sig.

    Jag har hittat till din blogg för en tid sedan och den är städnigt en källa till enorm inspiration. Jag har haft några viloår med trädgårdsarbete men din blogg väckte detta intresse till liv. Jag har en enorm hög med kattskallar liggande som sambon är rätt trött på och nu när jag ser er gång så får det nog bli något liknande någonstans i trädgården. :-)

    SvaraRadera
  11. Vad vackert det blev med kullerstensgången (så klart....) !! Att ha stenlagda gångar i trädgården ramar in allt så kvalitetsmässigt och vackert (själv har jag inte en endaste en...). Din trädgård är bara som en dröm. Hade gärna kommit och inspirerats ;-)) Vad läcker den spiralklippta buxbomen är!!!! Så fint att ha den där i ytterkanten.

    Ha en underbar söndag!
    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  12. Så fint det blev!
    Jag kan ju knappast klaga på avståndet och jag vill jättegärna komma och hälsa på dig i din trädgård på lördag =)
    Du kan få maila adressen till
    hemtrevligtuteochinne@hotmail.com
    Ha en fortsatt fin söndag / Kram gittan

    SvaraRadera
  13. Ser ju nu att det inte är någon spiral... :-)) Men vilket som..... så är den väääääldigt fin!!!

    I går köpte jag ett ganska stort myrtenklot... Ditt inflytande sträcker sig ända till norrland :-))

    Kram...

    SvaraRadera
  14. Så vackert med kullerstensgången och det är 1000 gånger mycket vackrare med gångar och väl valda växter än en gräsmatta tycker jag.

    Hälsa din duktige make!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  15. Oj vad det blir vackert med all sten mot dina underbara växter. Vilket jobb ni har gjort!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  16. Mmmmmm så fint! Den översta bilden är helt underbar i kompositionen tycker jag, De svarta tulpanerna som matchar penséernamot kloten och de svarta detaljerna.

    Jag är jättesugen på att se din trädgård igen och dyker gärna upp på lördag om jag får.

    Min mail är maria.dremosundstrom@gmail.com

    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  17. åh önskar så att jag var i närheten för ett besök i din fantastiska trädgård:(

    Gångarna blir fantastiskt fint!

    SvaraRadera
  18. Hej Katarina! Jag har redan varit hos dig en gång men är så nyfiken på hur gångarna och din icke-gräsmatta har blivit. Får jag komma igen? Hälsar Carita. carita.lindqvist@telia.com

    SvaraRadera
  19. Hej Katarina!

    Precis som Carita så har jag ju redan sett din trädgård en gång, men dina nya fina kullerstensgångar vill jag jättegärna se. Tyvärr kan jag inte nu på lördag, men jag kanske får vara så fräck och fråga om jag kan få komma vid något annat tillfälle. Jag är ju i krokarna i stort sett varje dag, som du vet.

    Hälsningar Camilla (cil67@lsn.se)

    SvaraRadera
  20. Hej goa du! Va fiiint det blir! :) Lycka att kika in till dig och se dina fina bilder. Vilken duktig stenläggarmake du har! Önskar min man skulle gå med på att plocka bort gräsmattan.. det kommer nog aldrig att hända.. ;)
    Kramar!

    SvaraRadera
  21. Mycket snyggt! Om jag hade fått välja hade vi haft mängder av stensatta gångar men vi har inte en enda! Snygga gångar tillför ju så mycket i en trädgård men 'någon' måste ju göra arbetet och lägga dem. Tror inte att jag får maken med på en sådan arbetsinsats. Synd!
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  22. Vad fint det blir!!!
    Om man bott närmare hade det varit kul att få se din fina trädgård.
    Mariana

    SvaraRadera
  23. Hej Katarina!

    Jag vill jättegärna besöka din och Henrics fantastiska trädgård på lördag.
    Missade fjolårets visning, så jag hoppas att det finns plats kvar :)

    Hälsningar
    Annika

    annika.nybom@telia.com

    SvaraRadera
  24. Oj, det här inlägget har jag missat i flera dagar! Det var ju tur att jag kikade in. Otroligt fint, jag bara suckar. Tänk om man hade det så här fint! Bilderna är otroligt fina också, så jag hoppas att de är tagna från de mest insmickrande vinklar, annars blir jag riktigt avundsjuk!! ;-)

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  25. Hej igen,

    vilken tid är det på lördag???

    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  26. Hej!
    Har beundrat din trädgård via bloggen ett tag nu och skulle verkligen vilja se den live. Ska bara övertyga maken om utflykten också ;)

    Min e-post är (lite krypterad) carolina"snabel-a"villevalle.se

    SvaraRadera
  27. Jag skulle alldeles väldigt gärna vilja se din trädgård men är liite osäker på om jag hinner på lördag.
    Min e-mailadress: eva.danelius@swipnet.se.
    Kram med hopp om att vi ses
    eva

    SvaraRadera
  28. Ruskigt snyggt med stengångarna och också det som är runtikring! Någon gång kanske man skulle ta en tur till Skåne?

    SvaraRadera
  29. Jobb, jobb, jobb ... annars hade jag gärna stått och suktat i din fantastiska trädgård i morgon. Det blir bara sååå snyggt med kullerstensgångar. Vi försökte lägga det på ett ställe här men sorkarna bosatte sig där direkt och underminerade alltsammans. Ha en fin helg.
    Kramar

    SvaraRadera
  30. Nämen kära svägerska ! Va e detta ?
    Inget inlägg på hela veckan ??

    SvaraRadera
  31. Åh så mysigt du har det...
    De svarta tulpanerna var ju helt fantastiska....
    Ha en bra helg och hoppas på mycket besök idag...Kram Malin

    SvaraRadera
  32. Tack för titten idag! Trädgården var alldeles, alldeles, underbar. Jag känner mig mycket inspirerad även om det skulle ta evigheter för mig att åstadkomma lika fint resultat som ni har gjort!!

    SvaraRadera
  33. Hej

    Jag var hos dig igår med bloggrundan. Vilken vacker trädgård! Nu blev jag superglad igen för att du har en blogg också med härliga bilder.

    Monica

    SvaraRadera
  34. Det ser rigtigt godt ud - smuk have. I er gode til at bruge buksbom i Sverige, synes jeg.

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina