onsdag 14 januari 2015

Plocka blommor

... i januari? Jaaa, det tycker jag är en bra sysselsättning för oss vårlängtande trädgårdsmänniskor!
Det är julrosorna som jag grävde upp på lotten före jul som nu har vuxit till sig och passar perfekt i vas.

Tänk att det är självsådda gratisplantor.
Den ena vackrare än den andra

Tack och lov är det plusgrader och grönt och fint i trädgården, då kan jag gå på jakt efter snödroppar, vintergäck och julrosor. Och jag blir inte besviken, de är verkligen på gång. Men tyvärr säger meteorologerna att kylan är på väg in, och det redan i nästa vecka. Jag håller tummarna för att de har fel.

31 kommentarer:

  1. Vilken vacker sort! Kul när de bara blir fler och fler:) Den här veckan har vädret varierat ordentligt här i Bergslagen. Snö ena dagen och nästa regn. Inte kul alls.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Himla fina julrosor och väldigt dekorativt att ta in i vas:) Ha det bra!
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
  3. Ja den ene påskeklokke er da bare smukkere og dejligere end den anden, smukke smukke billeder du har taget.
    God aften.
    Anita

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt och alldeles underbart.
    Så fina bilder.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  5. Å - ett nytt inlägg från en av mina favorit-bloggare! :-)
    Älskar julrosor. Älskar purpur-färgade julrosor. Har en enda sådan, och vågar inte ta in blommor från den - men det borde man ju! För att kunna njuta lite mer av dem! Snyggt med flera små glasvaser så där!

    Kram // AH

    SvaraRadera
  6. Så vackert, jag bara måsta ha fler julrosor. Det ska bli kallare här också nästa vecka. Trist.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Du såg att det inte gick att plocka blommor hos mig... det här är ju bara så enastående vackert, jag blir mållös.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Skojar du?! Har du kunnat plocka de där vackra nu?! Vilken lycka! Här är det en halvmeter snö.. och sååå kallt!
    Massa kramar!

    SvaraRadera
  9. Åh, så vackert!
    Hoppas, hoppas att kylan håller sig borta...
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  10. Nämen så vackra, jag dör en smula.....<3
    Kram Cathrine

    SvaraRadera
  11. Ohh, nej, så vackert, kan nästan inte tro att det är sant. Underbart!
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  12. Åh så fint!
    Jag fick tag i ett antal julrosfrön när jag var i England sist och de har legat i en papperspåse till nu. Tror du de kan blötas upp och sås eller bör de helst sås när de är färska?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maria!
      Jag har faktiskt ingen aning. Jag låter mina så sig själva, mycket bekvämt. Men då borde de ju vara färska när de sås :) Testa!
      Hälsningar
      Katarina

      Radera
  13. Jättefina bilder! Står sig julrosorna bra i vas?

    SvaraRadera
  14. Det är inte ovanligt att de har fel så jag säger det samma. Det är nog en av de vackraste blommor jag vet Julrosen och den kommer ju nu när vi bäst behöver den
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  15. Så vackra! Jag har bara vita, men om de självsår sig kan de då ändra färg?
    BirgittaM

    SvaraRadera
  16. Otroligt vackra! Tack för titten!
    Må så gott!
    Annika

    SvaraRadera
  17. Såå fantastiskt vackra! Jag förstår inte varför jag bara har två julrosor, som dessutom står mitt i trädgårdens kallaste fläck. Det dröjer innan mina ser ut så där, men jag längtar! Som tur är verkar väderprognosen ha bättrats något sedan du skrev det här, nu ser det bara ut att bli någon enstaka dag med minusgrader. Fast allt är väl å andra sidan bättre än det här ständiga regnet...
    /Elin

    SvaraRadera
  18. Ai ai, hvor er de praktfulle julerosene! Fantastisk å kunne ha selvplukkede blomster i vase på denne tiden. Jeg MÅ ha flere Helleborus i år - uten tvil. Flotte bilder hos deg, som vanlig.
    Ha en fin helg og nyt dine blomster. Jannicke

    SvaraRadera
  19. Magiskt vackra dessutom...härligt att få plocka blommor i januari!
    Ha en skön helg!
    Kram,
    Titti

    SvaraRadera
  20. Så fantastiskt vackra bilder på ljuvliga julrosor! Du kan du! Önskar att jag hade så många att jag också kunde göra ett sådant fint vasarrangemang. Men det är inte fy skam heller att ligga på alla fyra och beundra julros 'Katarina' i rabatten ;-). Ses vi snart!

    Kram Eva

    SvaraRadera
  21. Vad underbart vackert!!! Jag måste verkligen köpa fler julrosor i olika färger. Själv har jag bara vita.

    SvaraRadera
  22. Underbart! Tycker så mycket om julrosor och det är spännande att se hur fröplantorna ser ut när de är stora nog att blomma.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  23. Så vackert och uppiggande. Här verkar bara vita trivas.
    Ha det så fint
    Anette

    SvaraRadera
  24. Så underbart vackra dom är, passar perfekt i sina små vaser. Hoppas allt är bra med dig.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  25. Åh, Katarina, vilka bilder! Du tog in julrosorna, förstår jag, det ska man ju göra när man har frösådder i överskott. Jag hittar nya plantor också då och då, men de är för små ännu. Två st snödroppar och några primulor blommar här, de turkiska julrosorna står i knopp. Året-runt-trädgård var ordet, vi hoppas på fortsatt mild vinter.
    Kram
    Marta

    Marta

    SvaraRadera
  26. Oj. Wow. Vilken lycka. Helt underbart så vackert. Förstår att du njuter. Här har vi snö, snö och massor av snö :-)

    SvaraRadera
  27. Så fantastiske helleboruser! Jeg har bare en i min hage, kjøpt nå i vinter, men jeg kommer nok til å skaffe meg flere etter hvert! Jeg visste ikke at det fantes så mange flotte av denne! Er de holdbare til snitt? Fin blogg, forresten! Tror ikke jeg har besøkt den før, men nå har ejg lagt meg inn som fast leser, så det gleder jeg meg til! Hilsen Anne-Kristin i Norge!

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina