tisdag 24 januari 2017

Slutet av januari

Vissa dagar nu i slutet av januari får jag en tydlig känsla av vår. Fåglarna kvittrar. Termometern visar flera plusgrader. I rabatterna sticker både det ena och det andra upp.
Då tänker jag - ja, vintern är nog över för den här gången. Skönt.
Men plötsligt kommer jag på att det finns något som heter februari. Suck.


Egentligen tycker jag att trädgården är ganska fin. Åtminstone så länge det är barmark. Variegerade murgrönan som klättrar i äppelträdet. Gräsens halmgula vippor. Gröna mulliga ligusterklot. Kopparfärgad bok. Lavendelgrått. Mörkbruna trädstammar. Helt OK i slutet av januari.

14 kommentarer:

  1. Hej. Det var vel nok godt skrevet. Og rigtig gode billeder. :)

    SvaraRadera
  2. Visst är din trädgård fin, tiden går fort, snart är det vår.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  3. ...för att inte tala om mars! Glömmer aldrig mars för några år sedan när vintern smällde till efter milda januari-och februarimånader och det var -15 på nätterna och tö på dagarna! Då var det mycket som frös och torkade bort hos mig. Men nu ska jag inte vara sådan utan nu hoppas vi på att februari och mars fortsätter som vintern varit hittils! Men din trädgård strålar ju alla årstider, det är för mig obegripligt att din trädgård är så fin under alla årstider (eller inte...du är ju proffs!). Jag kanske ska vara glad att det är mörkt när jag går och mörkt när jag kommer hem från jobbet så att jag "slipper" se min mindre fina vinterträdgård... ;)

    Kram på dig,
    Cathrine

    SvaraRadera
  4. Ser så lugnt och fint ut i din trädgård i januari. Dröjer nog inte länge förrän det är vår på riktigt hos dig.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Ja, just nu känns vintern långt bort, men minst en vinterperiod till räknar jag med. Februari, som sagt...
    Fint och grönt i fin trädgård! Suckar lite varje vinter att jag tycker om så många perenner som inte är vintergröna.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  6. Din trädgård är ju alltid fin, så det är inte så konstigt :-) Jag hjälper till att hålla tummarna för att februari ska gå snabbt också.
    Kram Elin

    SvaraRadera
  7. Det ser så fint ut hos dig! Men lite knasigt är det allt att det är mer vår än vinter nu när det faktiskt borde vara vinter.....men blir lätt lite lurad och speciellt som det sticker upp lökväxter lite överallt och snödropparna blommar mer och mer för var dag som går! Trevlig helg! /Lotta

    SvaraRadera
  8. Ja just det, Februari finns också. Suck. Nåja. Rätt som det är kommer våren. :-)
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  9. Din trädgård ser fantastisk ut. Jag såg att snöhotet hänger över oss nästa vecka och jag måste säga att jag tar hellre snöstormen nu än i mars - kanske t.o.m. april, då man verkligen är vårsugen.
    Ha en härlig helg

    SvaraRadera
  10. Så fint så fint. Hoppas jag får se din trädgård även i vårklädsel och du min. Fick till slut ner en massa tulpaner i krukor. Hoppas det blir lika fint som hos dig :-)

    SvaraRadera
  11. Visst är det väldigt vackert! Det är en stor bonus med uppvuxen trädgård, stammar, gräs och vintergrönt.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina